Een echt Canadees avondje uit! - Reisverslag uit Olds, Canada van nienke pijnen - WaarBenJij.nu Een echt Canadees avondje uit! - Reisverslag uit Olds, Canada van nienke pijnen - WaarBenJij.nu

Een echt Canadees avondje uit!

Blijf op de hoogte en volg nienke

15 Oktober 2016 | Canada, Olds

Hey iedereen!

Hoe is het allemaal? Mij gaat alles super goed hier! Het aftellen is begonnen, want het is nog maar eventjes. De laatste dingentjes worden gedaan voor m'n verslag, de laatste uitjes worden gepland...

Vrijdagavond hadden Karly en Bart een uitje geregeld. Naar een echte ijshockeywedstrijd in Calgary! The Calgary Flames tegen The Oilers! Twee teams die de hevige strijd aan gingen. Ijshockey is echt typisch Canadees. Iedereen houdt ervan en doet het als sport. De spelers kunnen bakken met geld ermee verdienen en zijn dan ook erg fanatiek. Maar niet alleen de spelers, ook de supporters kunnen er wat van!

Onderweg reden we langs een Feedlot. Dat is een farm met vleesvee. Die farm waar we langs kwamen, was gigantisch. Het telde wel 20.000 stuks vee! En silo's zo groot! De mest verwerken ze zelf tot compost wat verkocht wordt in winkels zoals de Canadian Tire. Al dat vee, zit in grote groepen bij elkaar. De omheining is van hoge schuttingen tegen wind en kou. Om de beesten te controleren huren ze cowboys in, die rijden dan met hun paarden tussen het vee door want het is zo groot.
Nadat we de auto geparkeerd hadden, liepen we een van de meest bekende gebouwen binnen. The Seddledome, het Stampede Park wat in de zomer omgetoverd wordt tot een ware rodeo wereld. We waren precies op tijd, eenmaal ons plekje gevonden te hebben, begon de wedstrijd. We waren er allemaal nog nooit geweest, we keken ons ogen uit! De supporters van beide teams zitten door elkaar. Dat kun je je niet voorstellen, in Nederland zouden ze bommen op elkaar gooien... Iedereen was erg fanatiek, en riep van alles! Het was een hele leuke ervaring om het mee te maken. Net zoals in echte Amerikaanse/Canadese films kun je geld inzetten, 50/50 heet het. Dat kan je winnen, je wint dan de helft van het bedrag, de andere helft gaat naar het winnende team of een goed doel. Inmiddels liep het bedrag al over de twee ton, en werden de toekomstdromen besproken, want stel..... Het zou toch te mooi om dat te winnen! Maar helaas.... Wij waren niet de winnende supporters.
Het was een spannende wedstrijd, waarin veel werd gebeukt tegen de zijwanden. Dat was wel grappig, wij zaten te wachten totdat de handschoenen uit gingen, en ze het bloed van het ijs moesten schrapen haha maar zo erg ging het er niet aan toe. Maar oeh, wat kunnen ze agressief zijn! Ik zou geen scheidsrechter willen zijn hoor! En ook geen speler trouwens haha!
Het spel bestaat uit 3 periodes van 20 minuten. Maar telkens als er een overtreding of vechtpartij ontstaat, wordt de tijd stil gezet. Zo kan wel één zo'n deel wel één uur duren! Als zijn de spelers niet zo lang op het ice hoor. Ze wisselen ongeveer om de 2/3 minuten. Erg flauw vonden wij, maar met zo'n dik beschermpak snap ik het ook wel!
Toen de wedstrijd afgelopen was, gingen we naar huis. Onderweg hadden we nog wat gegeten en nageborreld. Erg gezellig!

Vandaag is het maar grauw weer, mistig koud en flurries, natte sneeuw. Freek is voetbal aan het kijken, en ik ben wat aan school bezig. Zo even op de koffie bij Bart en Karly en dan komen we dag wel weer door. Owhja, zo ook nog even foto's maken, want de mist heeft toch ook wel weer wat. Het is en blijft toch Canada, en dus heel mooi! haha Nog eventjes genieten dus!

Zie jullie snel weer! Tot gauw!

Dikke knuffel

• 02 November 2016 - 20:32

Marga:

Hoi Nienke, ik ben nog alle verslagen van je aan het doorlezen. Wat een super gave tijd heb je daar gehad. Wat een beleving!